Klachtenregeling Helder Controle B.V.
1. Algemeen
1. Om te waarborgen dat personen van buiten ons
kantoor en bij ons werkzame of aan ons kantoor verbonden personen zonder gevaar
voor hun rechtspositie klachten, beschuldigingen, meldingen van
(mogelijke) schendingen en incidenten (hierna te noemen 'kwaliteitsmeldingen')
aan de orde kunnen stellen beschikt Helder Controle B.V. over een
klachtenregeling. Deze klachtenregeling leidt ertoe dat
kwaliteitsmeldingen zorgvuldig, vertrouwelijk en tijdig worden behandeld
en vastgelegd. Tevens leidt deze klachtenregeling ertoe dat
kwaliteitsmeldingen tijdig worden afgehandeld door het nemen van
passende maatregelen wanneer deze gegrond blijken te zijn. Dit met als
doel herhaling te voorkomen.
2. De klachtenregeling wordt gepubliceerd op zowel
onze website als in ons kwaliteitssysteem.
3. De directie van Helder Controle B.V.
garandeert medewerkers die kwaliteitsmeldingen aan de kwaliteitsbepaler
doorgeven op grond van deze klachtenregeling, dat de melding op geen enkele
wijze van negatieve invloed zal zijn op zijn/haar functioneren binnen het
kantoor, dan wel zijn/haar carrière.
2. Reikwijdte
Deze klachtenregeling heeft betrekking op de volgende situaties:
1. Handelingen die leiden tot strafbare feiten door
Helder Controle B.V. of haar medewerkers;
2. Alle werkelijke of vermoede andere overtredingen
van wet- en regelgeving (beschuldigingen) door Helder Controle B.V. of
haar medewerkers;
3. Alle werkelijke of vermoede schendingen van het
kwaliteitsmanagementsysteem van Helder Controle B.V. door medewerkers;
4. (Dreigende) intimidatie door medewerkers of
leiding van het kantoor. Voorbeelden zijn klachten over onregelmatigheden in de
sfeer van persoonlijke omgang, bijvoorbeeld over (seksuele) intimidatie,
vernedering, discriminatie, agressie of geweld en klachten over zakelijke
misstanden, bijvoorbeeld het niet naleven van de wet of gedragsregels, fraude,
oplichting, het oneigenlijk gebruik van bedrijfsmiddelen of het manipuleren van
informatie;
5. (Dreigende) onrechtmatige vernietiging of
manipulatie van gegevens of informatie;
6. Alle situaties die naar de mening van een melder
voor melding aan de kwaliteitsbepaler in aanmerking komen.
3. Procedure
1. Indien sprake is van een situatie die
onder de reikwijdte van deze klachtenregeling valt, heeft de melder de
mogelijkheid deze te melden aan de kwaliteitsbepaler van Helder Controle
B.V.;
2. De melding onder deze regeling zowel door
interne als externe personen vindt uitsluitend digitaal plaats via
klachten@heldercontrole.nl.
3. De kwaliteitsbepaler bevestigt de melding
binnen vijf werkdagen aan de melder. De kwaliteitsbepaler informeert de melder
tevens hoe en binnen welke termijn diens melding in behandeling zal worden
genomen. Deze termijn bedraagt uiterlijk drie weken na de ontvangst van de
melding.
4. De kwaliteitsbepaler informeert de melder
uiterlijk na drie weken over de afhandeling van de melding en indien van
toepassing, de maatregelen die zijn genomen. Wanneer deze termijn door
onvoorziene omstandigheden niet kan worden gehaald, informeert de
kwaliteitsbepaler de melder hierover en geeft hij aan op welke termijn de
melder zal worden geïnformeerd over de afwerking van diens melding.
5. Kwaliteitsmeldingen die betrekking hebben op een
(dreigende) overtreding van wet- en regelgeving dan wel het
kwaliteitsmanagementsysteem van Helder Controle B.V., worden in alle
gevallen door de kwaliteitsbepaler afgehandeld met inachtneming van de
vertrouwelijkheid.
4. Vertrouwelijkheid
1. De kwaliteitsmelding, de correspondentie
hierover, de behandeling en vastlegging vinden plaats op basis van
vertrouwelijkheid met betrekking tot de NAW-gegevens van de melder, tenzij de
melder de kwaliteitsbepaler ontheft van zijn geheimhoudingsplicht.
